Even geen wol vandaag ...

Geen woldag!
Een bezoekje aan Murau (Oostenrijk) lijkt me leuk.
Dat het paaszaterdag is vormt geen probleem, ... voor mij.
Tot ik, na snel een parkeerplekje gevonden te hebben, merk dat in heel Murau maar één zaak open is.
Oké, de beste van het centrum. Met heerlijk ijs en zelf gebakken taarten.

Ze doen hier erg hun best om de paasdagen mooi versierd door te brengen!

   

Wat later wandelen heel wat mensen met rieten mandjes, mooi versiert met prachtig geborduurde witte doeken,  het centrum uit. Als ik vraag waar ze naar toe gaan: "Zuhause!" Als ze mijn verbaasde blik zien, leggen ze snel uit dat ze van de kerk komen, waar hun mandje (met eten) gewijd werd.
In no-time stromen het kleine marktplein en steegjes leeg.
Ik hou wel van tradities,
het houdt mensen bij elkaar, het verbindt mensen.

Om toch iets te doen,                                                
fotografeer ik dan maar de plaatselijk bevolking.    
 

Vanavond worden, in verschillende dorpjes....
.... de paasvuren aangestoken. 
Grote, prachtig op elkaar gestapelde balken gaan in vlammen op.
Ze vieren het einde van de winter en verwelkomen zo de lente en de zon.

In de leer van de kerk is dit ook een speciale nacht, zo lees ik;  
"De paaswake is het feest van het licht, het water en de vreugde om Jezus' verrijzenis".











Reacties