Wol in mooie tinten ......



De zon schijnt volop,
het is warm buiten.
Zin om te experimenteren.
Prima weer om wol te verven!

De koude methode is volop zijn werk aan het doen. 2 bokalen genieten van het zonnetje!
De warme methode ....
Gisteren soep gemaakt van fluitenkruid, de wol ligt reeds te drogen! Zacht geel/groen is het geworden. Mooi! Teder ook.

Rustig neem ik de tijd om 100gr wol uit elkaar te halen om te beitsen met aluin. Deze los ik eerst op in kokend water. Om daarna aan lauw water toe te voegen samen met de wol. Even op het vuur en eenmaal 90° gaat het vuur uit. De vezels krijgen de tijd om zich open te zetten, om de verf goed op te nemen.
De 'soep' van uienschillen is klaar en mag afkoelen. Ik maak 2 potten van het verfbad. In één ervan doe ik ook nog een deel van het beitsbad. De wol is klaar om in het verfbad te gaan. Opletten voor het t°-verschil! Beide potten worden tot 90° gebracht en gedurende een uurtje zo gehouden, op een heel zacht vuurtje. NIET koken!

Als ik de wol uit het verfbad haal, ben ik verrukt!
M'n hart maakt een hupje en tuimelt even over ...
Wat een mooie tinten,...
warm-geel ...
goud-geel/brons ...
niet op foto te vangen...

Ik word er helemaal blij van!


Reacties