Een wollige hoed,... herdershoed vilten.

 


Wat een heerlijk proces!
Het vilten van mijn eigen herdershoed. Niet helemaal perfect, iets te hoog,
maar zoooo fijn om te doen
en zoooo een verrassend resultaat!!

Dat ik met een platte mal zou werken, wist ik niet.
Je kan dadelijk op een houten mal werken, maar dat is 'prutswerk' wordt me gezegd.
Dus knippen we een mal uit een soort dik plastiek, bv. ondervloer voor laminaat.
De mal is enorm groot!!
Hij is berekend op 1/3de krimpen.
Beide kanten worden dakpansgewijs belegd met wol,
Lontwol in mijn geval. Corriedale en Merinos.
Vervolgens met warm water en zeep nat gemaakt.
In de laatste laag voorzie ik een schaapje, het is tenslotte een herdershoed!

Daarna komt het 'harde' werk.
van rollen, en rollen, en rollen.... in alle richtingen.
(Tussen noppenfolie en een handdoek voor meer grip.)
De 'hoed' krimpt tijdens het proces, wordt open geknipt om de mal er uit te halen,
en dan is het weer rollen geblazen. En vooral niet vergeten om telkens de opening even open te trekken.
Op het einde mag ik gooien met de hoed, deze stap in het proces wordt "vollen" genoemd.
Vezels zetten zich, haken in elkaar en maken dat alles echt verbazend stevig is!

De laatste stap;
de hoed op de mal zetten en rondom vormen..... drogen...

Zo blij mee!!
Met veel dank aan Karin en Johan van Khansenhof!!!


Reacties