Blauwhout kleurt Paars


In een krat met oude beits- en verfspullen, vond ik deze zwarte, harde klompen.
Gekregen, via een vriendin, die; op haar beurt, alles gekregen had van een buurvrouw van haar moeder.
Oud, alles is nog in Belgische franken geprijsd!!
Maar goed, zat ik daar met 3 klompen in m'n hand, op het eerste zicht leken het zelfs keien.

Waar dienen Facebook-vrienden anders voor, ... #durftevragen
in een mum van tijd en heel wat reacties later ...
"Blauwhout", extract van ... ;
kandij-achtige brokken die worden fijnmaakt in de vijzel en vervolgens in water aan de kook gebracht.
Zo leert me het bijgevoegde, eveneens oude verfboekje!!!
Hetzelfde boekje leert me ook dat "Blauwhout" in zijn oorspronkelijke vorm, blauwe stukjes gedroogd hout (campêche) wél 'blauw kleurt.

mijn recept:
1 koffielepel blauwhout-extract
10gr aluin
4l water aan de kook brengen.
50 gr witte zachte lontwol (herkomst onbekend) nat gemaakt en uitgelekt, toevoegen en gedurende
1u1/2  zachtjes laten pruttelen. Afkoelen in de pot gedurende de nacht.
PAARS!!!!

Prachtig...






Reacties